11 i 12 de abril de 2024
Universitat de Girona – Facultat de Lletres. (Capella del Roser)
El coloquio quiere servir como espacio de debate y reflexión en torno a la aparición y desarrollo de un modelo de cultura escrita cortés en la Corona de Aragón entre los siglos XIII y XV a partir de algunos de los resultados del proyecto Cultura Escrita Cortés en la Corona de Aragón: materialidad, transmisión y recepción (PID2019-109214GB-I00). Es trata, por supuesto, de un modelo que no es único ni inalterable, sino que presenta manifestaciones diferentes según los géneros literarios y los medios de reproducción empleados: manuscritos e impresos.Tampoco es circunscribe en los fronteras lingüísticas, puesto que encontramos lírica catalana y castellana copiada en Nápoles, lírica occitana francesa y castellana copiada en Cataluña, prosa narrativa catalana y castellana impresa en Francia o en Italia… Todos estos factores, que marquen la evolución de los formes culturales durante los siglos estudiados, requieren un análisis des de perspectivas transversales, como demuestran algunos de los casos que se analizarán.
PDF. Cultura escrita cortesa a la Cd’A – 11 i 12 abril 2024
Programa
Jueves 11 de abril
9.00-9.30 h. Inauguració i salutacions institucional
– Sessió 1 – La lírica als inicis de la cultura vernacla escrita
Presideix Anna Radaelli (Università di Roma – La Sapienza)
9.30-10 h. Miriam Cabré (Universitat de Girona).
Consideracions sobre els testimonis antics de la lírica a Catalunya
10-10.30 h. Fabio Barberini (Universitat de Girona)
El cançoner trobadoresc f i Catalunya
10.30-11 h. Pausa-cafè
11-11.30 h. Marina Navàs (Universitat de València)
Mise-en-page de les glosses occitano-catalanes
11.30-12 h. Courtney J. Wells (Hobart and William Smith Colleges)
El domini del cant: cultura escrita cortesa a Les regles del trobar de Jofre de Foixà
12-12.30 h. Debat
12.45-13.45 h. Visita guiada a l’Arxiu Històric de Girona
14-15.30 h. Dinar-càtering
– Sessió 2 – La impressió de Tirant lo Blanc (València, 1490)
Presideix Lluís Cabré (Universitat Autònoma de Barcelona)
16-16.30 h. Albert Lloret (University of Massachusetts)
La impressió per formes, l’ordre de treball i els problemes de la numeració de capítols
16.30-17 h. Jaume Torró (Universitat de Girona)
La disposició del text sobre la pàgina i la divisió en capítols
17-17.30 h. María Dolores Díaz de Miranda, O.S.B.(Fundación Casa Ducal de Medinaceli)
Metodología aplicada para estudiar el papel de la primera impresión del Tirant
17.30-18 h. Deba
Viernes 12 de abril
– Sessió 3 – L’espai occitanocatalà més enllà de la lírica
Presideix Marta Marfany (Universitat Pompeu Fabra)
9-9.30 h. Antonietta Cacciapuotti (Università di Siena)
Qualche rifflessione sul codice della redazione corta delle Leys d’Amors nel contesto occitano-catalano
9.30-10 h. Marjolaine Raguin (Université de Toulouse II: Jean Jaurès)
Traces catalanes de la littérature narrative occitane au XIII siècle
10-10.30 h. Pausa-cafè
10.30-11 h. Camilla Talfani (Universitat de Girona)
L’abreujament de la Navigatio de Sant Brandà i la seva tradició entre Catalunya i Occitània
11-11.30 h. Francesc Tous (Universitat de Girona)
Les traduccions catalanes dels Disticha Catonis i la seva transmissió manuscrita
11.30-12 h. Debat
12.15-13.45 h. Visita guiada a l’Arxiu de la Catedral de Girona
14-15.30 h. Dinar-càtering
Sessió 4 – El pas del manuscrit a la impremta
Presideix Lola Badia (Universitat de Barcelona)
16-16.30 h. Xavier Renedo (Universitat de Girona)
Problemes textuals de l’edició del Viatge al Purgatori de sant Patrici (Tolosa, 1486) de Ramon de Perellós
16.30-17 h. Rafael Ramos (Universitat de Girona)
La autocensura del Amadís impreso
17-17.30 h. Ana Pairet (Rutgers, The State University of New Jersey) i Sadurní Martí (Universitat de Girona)
El Livre des saints anges de Francesc Eiximenis (Ginebra, 1478) i la impremta en francès
17.30-18 h. David Guixeras (Universitat de Girona)
L’incunable del Regiment de la cosa pública i la seva tradició textual
18-18.30 h. Debate
Comitè científic
Stefano Asperti (Università di Roma – La Sapienza)
Lola Badia (Universitat de Barcelona)
Pedro M. Cátedra (Universidad de Salamanca)
Fulvio Delle Donne (Università degli Sudi della Basilicata)
Anna Radaelli (Università di Roma – La Sapienza)
María Isabel Toro Pascua (Universidad de Salamanca)
El col·loqui vol servir com a espai de debat i reflexió entorn de l’aparició i desenvolupament d’un model de cultura escrita cortesa a la Corona d’Aragó entre els segles XIII i XV a partir d’alguns dels resultats del projecte Cultura Escrita Cortés en la Corona de Aragón: materialidad, transmisión y recepción (PID2019-109214GB-I00). Es tracta, per descomptat, d’un model que no és únic ni inalterable, sinó que presenta manifestacions diferents segons els gèneres literaris i els mitjans de reproducció emprats: manuscrits i impresos.
Tampoc no es circumscriu a les fronteres lingüístiques, ja que trobem lírica catalana i castellana copiada a Nàpols, lírica occitana francesa i castellana copiada a Catalunya, prosa narrativa catalana i castellana impresa a França o a Itàlia… Tots aquests factors, que marquen l’evolució de les formes culturals durant els segles estudiats, requereixen una anàlisi des de perspectives transversals, com demostren alguns dels casos que s’analitzaran.
Comitè organitzador
Miriam Cabré (Universitat de Girona)
Sadurní Martí (Universitat de Girona)
Rafael Ramos (Universitat de Girona)
Xavier Renedo (Universitat de Girona)
Jaume Torró (Universitat de Girona)
Secretariat
Eduard Gómez (Universitat de Girona)
Guillem Teixidor (Universitat de Girona)
Ivan Vera (Universitat de Girona)